نيازهاي سالمندان + تفريحات مناسب براي سالمندان

۸۶ بازديد
نيازهاي سالمندان,نياز سالمندان,سالمندان

نيازهاي سالمندان

با توجه به بهبود شرايط زندگي، توسعه جوامع امروزي و پيشرفت علوم پزشكي ميانگين طول عمر افراد نيز بالا رفته و در نتيجه سالمندان درصد زيادي از جمعيت را تشكيل مي‌دهند. بنابر اين توجه به آن‌ها بسيار حائز اهميت و باعث بالا رفتن كيفيت زندگي در هر كشور مي‌شود. آگاهي از نيازهاي سالمندان و برطرف كردن اين نيازها است كه باعث ارتقاي سطح رواني و جسمي و در نهايت شادي و سرزندگي آنها مي شوند. هدف از اين مقاله نيز بررسي نيازهاي سالمندان است.

سالمند به چه كسي گفته مي‌شود؟

پيري كاهش قواي رواني و جسمي است كه در اثر گذشت زمان روي مي دهد. تعريف پيري  در كشورهاي مختلف با توجه به شرايط فرهنگي متفاوت است.

 

در ايران سن پيري تعريف نشده است ولي اگر شروع دوره پيري را زمان بازنشستگي كامل از خدمت محسوب كنيم طبق قانون تأمين اجتماعي سن پيري براي مردان 60 سالگي و براي زنان 55 سالگي مي باشد و طبق قانون استخدام كشوري سن بازنشستگي براي مردان و زنان 65 سالگي است.

 

نيازهاي سالمندان

نيازهاي سالمندان را مي‌توان در 5 مورد زير تقسيم بندي كرد:

• احتياجات عاطفي

• احتياجات معيشتي

• امنيت

• احتياج به شركت در زندگي اجتماعي 

• احتياج به تفريح

 

بررسي نيازهاي سالمندان

نيازهاي سالمندان,نياز افراد سالمند,سالمندان

بررسي نيازهاي سالمندان

 

نيازهاي اوليه و اساسي سالمندان

بديهي است هر انسان نيازهاي اوليه و اساسي دارد و پس از برطرف شدن اين نيازها بايد به نيازهاي سطوح بالاتر مثل احترام، تعلق،دوست داشتن و ... پرداخت. سالمندان نيز از اين قاعده مثتثني نيستند.

 

داشتن تغذيه مناسب، سطح بهداشتي و درماني كافي، داشتن مكان زندگي راحت و آسوده و … از نيازهاي اساسي و مهم سالمندلن است.

 

نيازهاي عاظفي سالمندان

جدي ترين خطري كه فرد سالمند را تهديد مي كند در انزوا قرار گرفتن او از سوي اطرافيان است. در اين حالت شخص امكان ارتباط صميمي و نزديك با ديگران را از دست مي دهد و موجب تنهايي او مي گردد.

 

برخي احساسات مشترك سالمندان

• احساس غم و اندوه به خاطر عدم توجه فرزندان و اطرافيان كه عمري براي رفاه آنان تلاش كرده اند. 

• احساس تنهايي به علت طرد شدن

• احساس يأس و نااميدي

• احساس اضطراب و نگراني

• احساس هرز رفتن و بيهوده بودن 

• احساس سر بار بودن

 

به خاطر داشته باشيد كه عشق و محبت خود را نثار فرد سالمندي كه در خانواده‌تان است كنيد. فقط به اين دليل كه آنها پير و كُند شده‌اند به اين معني نيست كه بايد ناديده‌شان بگيريد و تنهايشان بگذاريد.

 

يادتان باشد، چند سال بعد براي خودتان هم اتفاق خواهد افتاد. با آن‌ها وقت بگذرانيد، حرف بزنيد، و باعث شود احساس كنند كه دوستشان داريد و مراقبشان هستيد.

 

نيازهاي سالمندان,نيازهاي افراد سالخورده,سالمندان

نيازهاي عاطفي سالمندان

 

گفتگو و بهره بردن از تجربيات سالمندان

اين كار هم حس خوبي به سالمندان مي دهد و هم بدين وسيله گسست بين نسلي از بين مي رود و ۲ نسل قديم و جديد به هم پيوند مي خورند و كنار هم قرار مي گيرند.

 

استقلال سالمندان

حفظ استقلال يكي از مهم‌ترين مواردي است كه باعث افزايش كيفيت زندگي سالمندان مي‌شود. منظور از استقلال سالمندان اين است كه سالمند بتواند كارهاي روزانه خودش را انجام بدهد و در خانواده و جامعه فعال باشد.

 

نيازهاي مالي سالمندان

سالمندي دوره اي است كه كمتر كسي شاغل است. اغلب سالمندان بازنشسته اند و در بازنشستگي هم درآمد كاهش مي يابد، از سوي ديگر نيز هزينه هاي درماني آن‌ها بالا مي رود. بنابر اين بايد به شرايط اقتصادي سالمندان توجه داشته باشيم.

 

  • افزايش خطر مرگ و مير سالمندان با كمبود مصرف ويتامين D
  • الفباي ورزش در دوران سالمندي

 

سالمنداني كه به تنهايي زندگي مي‌كنند، بدون پشتيباني ديگران، طبيعي است كه يكسري نيازهاي مالي داشته باشند. آنها براي تامين همه چيز مثل موادغذايي، پوشاك، دارو و از اين قبيل به پول نياز دارند.

 

نيازهاي سالمندان,نياز مالي سالمندان,دوران سالخوردگي

توجه به نيازهاي مالي سالمندان

 

آنهايي كه بيمه هستند اين شانس را دارند كه ماهيانه مقداري حقوق دريافت مي‌كنند كه تاحدي نياز مالي آنها را برطرف مي‌كند. اما آنهايي كه هيچ تسهيلات بيمه‌اي يا منبع درآمد ديگري ندارند، مجبورند با تكيه به پس انداز يا حقوق دولتي كه دولت به سالمندان نيازمند مي‌دهد، زندگي كنند.

 

نيازهاي مراقبتي براي سلامتي سالمندان

سلامتي سالمندان يكي از اساسي ترين مواردي است كه بايد به آ توجه شود. با بالا رفتن سن، بدن بسيار كُند شده و كارايي كمتري دارد. افراد سالخورده در معرض مسائل و مشكلات جسمي مختلفي قرار دارند.

 

اين يك جنبه طبيعي از زندگي آنهاست و هيچ كاري براي آن نمي‌توان كرد. اما، با مراقبت درست و تسهيلات پرستاري، بسياري از اين مشكلات جسمي را مي‌توان تحت كنترل قرار داد و از بروز مشكلات جدي و حاد جلوگيري كرد.

 

سالمندان نياز به چكاپ‌هاي منظم دكتر دارند. اين چكاپ‌ها مي‌تواند مي‌تواند مشكلات جسمي حاد را در مرحله مقدماتي آن كه درمان قابل انجام است تشخيص دهد.

 

نيازهاي سالمندان,تغذيه سالمندان,سلامت سالمندان

نيازهاي مراقبتي سالمندان

 

توجه به تغذيه سالمندان

 

با بالا رفتن سن، دستگاه گوارش كم‌كم ضعيف مي‌شود. افراد سالمند معمولاً با اين مشكل روبه‌رو هستند كه برخي موادغذايي براي آنها قابل هضم نبوده يا هضم آنها با مشكل روبه‌روست.

 

چيزي كه بايد تشخيص دهيد اين است كه رژيم‌غذايي افراد سالمند نبايد مثل بيست سال پيش آنها باشد. رژيم‌غذاي آنها بايد طوري اصلاح شود كه در آن از موادغذايي مغذي و متعادل استفاده شود كه براي بدن آنها قابل پذيرش است و هيچ مشكل و ناراحتي برايشان ايجاد نمي‌كند. معمولاً رژيم‌غذايي افراد سالمند بايد برطبق نسخه‌هاي دارويي آنها تغيير كند.

 

تفريح سالمندان

بخش مهمي از سلامت روان و شادي سالمندان به تفريح آنها مرتبط است كه معمولا كمتر به آن توجه مي شود و اغلب فكر مي‌كنند آن‌ها تنها به محيط آرام و استراحت نياز دارند.

 

سالمندان درحالي كه وقت آزاد زيادي دارند مي‌توا‌نند با داشتن تفريحات سالم به آرامش برسند و سلامت رواني و جسمي شان را تضمين كنند. همچنين از بروز آلزايمر و افسردگي كه شايع ترين عارضه هاي مربوط به اين سن است پيشگيري كنند.

 

تفريحات مناسب براي سالمندان

تفريحات در نظر گرفته شده براي سالمند بايد انرژي و نشاط بيشتري به او بدهد؛ بدون اينكه آزار و اذيتي به او برساند.

 

به طور مثال تفريحاتي مانند: حل جدول، بازي شطرنج و ديگر بازي‎‌هاي فكري مي‌تواند براي سالمندي مفيد و براي سالمند ديگري خسته كننده باشد. در واقع نه تنها موجب آزار او شده ايم بلكه ممكن است سلامت جسمي و رواني او را هم به خطر اندازيم. بنابراين براي انتخاب نوع تفريح سالمندان اين شرايط بايد در نظر گرفته شود.

 

نيازهاي سالمندان,تفريحات سالمندان,سالمندان

تفريحات مناسب براي سالمندان

 

به سالمندي كه بيماري ريوي يا آرتروز شديد دارد پياده روي روزانه پيشنهاد مي‌شود.

 

در نظر گرفتن وضعيت فرهنگي و اجتماعي سالمندان

نوع فرهنگ و ساختار اجتماعي كه فرد در آن رشد كرده، نكته بسيار مهمي است كه علايق و دلبستگي هاي او را نمايان مي كند.

 

مثلا براي فردي كه در يك خانواده مذهبي رشد كرده شايد حضور در مراسم قرآن خواني يا مراسم مذهبي بسيار نشاط بخش باشد. چنين سالمنداني علاقه زيادي هم به سفرهاي زيارتي دارند؛ بنابراين بايد شرايطي به وجود آيد تا با تورهاي مسافرتي ارزان قيمت به سفر بروند.

 

تفريح هاي مذهبي براي افرادي كه در اروپا زندگي مي كنند يا سطح اعتقادي مذهبي قوي ندارند  مناسب نيست. براي اين افراد به رفتن به مناطق تاريخي، طبيعت گردي، حضور در مجامع ادبي و گوش دادن به موسيقي هاي مورد علاقه به جاي حضور در مراكز مذهبي خيلي مفرح تر است.

 

جامعه سالمندان ما به سمتي مي رود كه تعداد سالمندان تحصيلكرده بيشتر شده است.

براي فردي كه تحصيلاتي در زمينه خاص و علاقه به مطالعه دارد، به احتمال زياد كتاب گزينه مناسبي براي اوقات فراغت است.

 

اين افراد مي توانند در مراسم ادبي و شعرخواني حضور يابند. در گوشه و كنار شهر و در كتابخانه ها و محافل ادبي گاهي سالمندان مي توانند همتايان خود را بيابند و بدين وسيله دوستان جديدي هم پيدا كنند.

 

در نظر گرفتن هنر و حرفه سالمندان

در بررسي نيازهاي سالمندان بايد گفت كه بسياري از سالمندان هنر خاصي دارند، مثلا سالمنداني هستند كه به كشاورزي علاقه زيادي دارند، بايد براي سالمندان زمينه‌اي براي پرداختن و هنر و حرفه‌ي مورد علاقه‌شان در نظر گرفته شود.

 

و يا نگهداري از حيوانات كه نقش درماني هم ايفا مي كند. (ثابت شده است سالمندان مبتلا به آلزايمر (آلزايمر خفيف) با نگهداري از حيوانات آرامش بيشتري پيدا مي كنند.)

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.