مكان هاي معنوي و آرامش بخش تهران

۱۴۵ بازديد

تهران پايتخت ايران و يكي از پر جمعيت ترين شهرهاي ايران مي باشد كه هميشه در تلاطم است اما علي رغم اين شلوغي ها جاذبه هاي معنوي و ديدني زيادي دارد . در پايتخت ايران زمين مكان هايي را مي توان يافت كه غرق در معرفت و معنويت است طوري كه با قدم گذاشتن در آن احساس آرامش فراواني به افراد دست خواهد داد.

براي اينكه بتوانيد مدتي را در آرامش به سر ببريد و كمي از دغدغه هاي روزانه خود دور باشيد

آستان مقدس امامزاده شاه عبدالعظيم (ع)/ شهرري

حرم شاه عبدالعظيم در ري از قديمي ترين مكان هاي مذهبي تهران است كه در جنوب شهر تهران قرار دارد . حضرت شاه عبدالعظيم حسني كه از مشهورترين زيارتگاه هاي شيعيان ايران است ، از نوادگان حسن بن علي بوده و به دوره ايلخاني ، دوره صفوي و دوره قاجار مربوط مي باشد و ارزش تاريخي فراواني دارد . اين آستان گنبد طلايي بسيار زيبايي داشته و حياط وسيع آن زائران فراواني جذب خود نموده است.

امامزاده شاه عبدالعظيم حسني

آستان مقدس امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح كه در تجريش قرار دارد ، در شمال تهران در منطقه اي خوش آب و هوا در تهران به نام تجريش وجود دارد كه در مقابل آن رشته كوه البرز وجود دارد . امامزاده صالح از فرزندان امام موسي كاظم (ع)، امام هفتم شيعيان مي باشد.

آستان مقدس امامزاده صالح (ع) داراي گنبد كاشي كاري شده و مناره لاجوردي مي باشد و از سبك دوره صفوي در آن استفاده شده است . در سال مرحوم حسن فداكار 1338 گنبد كاشي كاري شده بقعه را تعمير و كاشي كاري مجدد نمود.

امامزاده داوود در تهران

يكي ديگر از مشهورترين مكان هاي مذهبي در تهران ، امام زاده داوود است كه در ميان دره اي سرسبز ميان كوهستان در نزديكي شهر تهران قرار دارد. امامزاده داوود داراي مسير صعب العبور مي باشد كه براي رفتن به آن مردم از قاطر استفاده مي كنند .

نسب امام زاده داوود به نسل يازدهم امام حسن مجتبي (ع) مي رسد . در دره هاي نزديك به امام زاده وجود دارد محلي ها يي وجود دارد كه به پدر و برادران ايشان متعلق مي باشد . بقعه قديمي امامزاده داوود در دوران صفويان بنا شد كه در اثر سيل از بين رفت اما بقعه جديد آن در زمان قاجار ساخته شد .

امامزاده داوود تهران

امامزاده قاسم (ع)

از ديگر اماكن مذهبي در تهران امامزاده قاسم است كه در در شمال شميران و در روستاي قديمي دژعليا قرار دارد . در نزديكي اين امزاده گورستاني به صورت پلكاني وجود دارد كه قبرهاي خانوادگي خانواده هاي قديمي و سرشناس تهران در آن قرار گرفته است .

بناي اصلي امامزاده كه برجي هشت ضلعي مي باشد از آجر ساخته شده و در هر ضلع آن از داخل 2 ٫ 25 متر دارد. بقعه امامزاده در قرن هفتم هجري و در زمان شاه تهماسب صفوي صندوقي ساخته شده است و داراي صحن، ايوان، رواق و گنبد كاشي مي باشد . گنبد امامزاده قاسم با پوششي از كاشي خشتي با نقوش هندسي تشكيل شده و پيازي شكل مي باشد .

امامزاده يحيي (ع) در تهران

امامزاده يحيي يكي از مكان هاي مذهبي تهران مي باشد كه در محله عودلاجان قرار دارد . قرار گرفتن اين امامزاده در بافت تاريخي تهران گردشگران زيادي را به خود جذب مي كند . در تاريخ 15 آذر 1314 اين بناي تاريخي و مذهبي به شماره 241 در آثار ملي ايران به ثبت رسيده است .

در حياط امامزاده يحيي درخت چنار قديمي به قدمت 900 سال قرار دارد كه از كهن ترين درختان تهران مي باشد و در سال 1330 در فهرست وزارت فرهنگ و اداره باستان شناسي به ثبت رسيده است.

امامزاده يحيي (ع)

امامزاده عينعلي و زينعلي در تهران

از قديمي ترين مكان هاي مذهبي در تهران ، امامزاده عينعلي و زينعلي مي باشد كه در منطقه پونك تهران قرار دارد . روايت است كه عينعلي و زينعلي از فرزندان امام سجاد(ع) هستند كه در زمان امام رضا (ع) به ايران آمده بودند كه به ديدار امام رضا روند و اما توسط خليفه ‎عباسي در اين محل كشته شده  اند . براي رفتن به امامزاده عينعلي و زينعلي مي توانيد از خطوط اتوبوس تندرو (BRT) نيز استفاده كنيد .

زورخانه آيت الله طالقاني

زورخانه ها نيز لحظاتي روحاني را برايتان به ارمغان مي آورند و جلوه گاه عرفان شيعي هستند . زورخانه آيت الله طالقاني كه در در چيذر جنب امامزاده حضرت علي اكبر (ع) وجود دارد مي تواند آرامش و لحظات معنوي براي شما به ارمغان آورد .

ورزش زورخانه اي از ديگر ورزش هاي باستاني ايرانيان است كه طرفداران زيادي دارد و از محبوب ترين ورزش ها در بين ايراني ها مي باشد و اسباب و آداب و رسوم خاص خود را دارد .

اين مركز ورزشي 300 متر مربع مساحت دارد و در سال 1359 تاسيس شده است و در آن حركات و فنون مختلف ورزش باستاني ايران مانند ميل، كباده، سنگ، شناي زورخانه اي، چرخ باستاني، ميل بازي آموزش داده مي شود.

گلزار شهداي بهشت زهرا

در تهران آرامستاني به نام بهشت زهرا وجود دارد كه در خود شهداي گرانقدر و عزيزي كه از آب و خاك وطن دفاع كرده اند را قرار داده است . بهشت زهرا مانند همه قبرستان هاي شهر ، شما را به ياد دنياي پس از مرگ مي اندازد و لحظات عرفاني و معنوي را براي شما به وجود مي آورد .

گلزار شهداي بهشت زهرا

مسجد مصلي در تهران

مسجد مصلي از امكان مذهبي تهران است كه با مساحت حدود 650000 متر مربع در سال 1369 ساخته شده است. از معماري سنتي و مدرن در ساخت اين مسجد استفاده شده است. در مسجد مصلي تهران همه ساله نمايشگاه بين المللي كتاب برگزار مي شود كه علاقه مندان به كتاب و كتاب خواني را جذب خود مي نمايد .

كليساي سنت سركيس در تهران

كليساي سنت سركيس از ديگر اماكن مذهبي تهران است كه در خيابان نجات الهللي (ويلا) قرار دارد .

علت نامگذاري اين كليسا اين بوده كه ساخت آن توسط شخصي خير از ارامنه تهران به نام مارگار سركيسيان انجام شده است . او اين بنا را به ياد همسرش در سال در سال 1349 ساخته و طراحي آن توسط مهندس اوژن آفتاندليانس صورت گرفته است .پلان كليساي سركيس از داخل و خارج داراي شكل بازيليكي مي باشد . در بالاي مركز نمازخانه اين كليسا يك گنبد وجود دارد .

آتشكده زرتشتيان (آدريان)

در تهران نيز مانند شهرهاي يزد و كرمان آتشكده اي به نام آتشكده ي زرتشتيان وجود دارد كه از مكان هاي مذهبي تهران به شمار مي رود. اين آتشكده توسط عده اي از زرتشتيان و كيخسرو شاهرخ در روز اشتاد ايزد در سال 1293 هجري خورشيدي بنا شده است و براي ساخت اين آتشكده ، از بهرام جي بيكاجي انجمن پارسيان هندوستان كمك گرفته شده است .

قدمت آن به دوره قاجار مي رسد . اين آتشكده در سال 1381 به عنوان آثار ملي ايران ثبت گرديده است . فضاي روحاني ويژه اي در اين نيايشگاه وجود دارد و هميشه شعله اي دائمي در آن مي سوزد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.