بهترين مسير و زمان براي سفر به اردبيل و اروميه

۱۴۹ بازديد

شايد زماني كه بخواهيم مدتي را از گرماي تابستان دور باشيم سفر به شهرهاي غربي و شمال غربي كشور گزينه‌ي بسيار خوبي محسوب شود. تابستان براي بسياري از افراد زمان مناسبي براي سفر كردن است. سفرهاي تابستاني خاطره ساز و دلپذيرند. اما اگر به مقصد مناسبي سفر تابستاني خود را انجام دهيم اين لذت چندين برابر نيز خواهد شد. اردبيل و اروميه از مناسب‌ترين مقاصد در بين شهرهاي شمال غربي كشور به شمار مي‌روند. اگر مايليد تا با بهترين مسير و زمان سفر به اردبيل و اروميه آشنا گرديد با اين مطلب از مِستر بليط همراه شويد.

 

اردبيل

اردبيل كه در زمانهاي كهن با نام آرتاويل خوانده مي‌شده، مركز استان اردبيل است و در شمال غربي كشور در ميان دشتي قرار دارد. اين شهر در ميان كوه‌هاي تالش و سبلان جاي گرفته است. اردبيل از آب و هواي سرد و معتدل برخوردار است؛ زمستان‌هاي اين شهر بسيار سرد و تابستان‌ها معتدل هستند. اردبيل به دليل برخورداري از آب و هواي معتدل و مجموعه اي از جاذبه‌هاي گردشگري همواره يكي از بهترين مقاصد سفر در طول فصل‌هاي گرم به حساب آمده است.

 

جاذبه‌هاي گردشگري اردبيل

اماكن تاريخي ديدني در اردبيل كم نيستند؛ از آرامستان‌ها گرفته تا مساجد. در ادامه به مهم‌ترين جاذبه‌هاي تاريخي اردبيل مي‌پردازيم:

  • مجموعه‌ي بقعه و مزار شيخ صفي الدين اردبيلي

در ميان تمامي اماكن مذهبي بقعه‌ي شيخ صفي الدين اردبيلي به عنوان بنايي منحصر بفرد و زيبا شناخته مي‌شود. اين مجموعه در حقيقت شامل تعدادي از بناهاي دوره‌هاي مختلف است كه شاه طهماسب آن‌ها را به صورت مجموعه اي واحد درآورد. برخي از بناهاي اين مجموعه عبارتند از درب ورودي و حياط بزرگ، صحن بقعه، مسجد جنت سرا، چله خانه و حياط مقابر. بقعه‌ي شيخ صفي الدين اردبيلي از منظر كاشيكاري و تزئينات يكي از زيباترين بناهاي دوران صفوي به حساب مي‌آيد.

  • پل‌هاي تاريخي اردبيل

اردبيل از پل‌هاي تاريخي متعددي بهره مند است كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان پل هفت چشمه، پل نادري، پل ساميان، پل قرمز و پل ابراهيم آباد را نام برد.

  • بازار تاريخي اردبيل

يكي ديگر از جذابيت‌هاي شهر اردبيل بازار تاريخي آن است. بازار تاريخي اردبيل از دوران صفويان به جاي مانده و در زمان شاه طهماسب از روق بسيار زيادي برخوردار بوده است. بازار بقالان، بازار قصابان، بازار خراطان، بازار قيصريه، ... بخش‌هاي مختلف بازار اردبيل را تشكيل مي‌دهند.

  • گرمابه‌ها

 اردبيل از گرمابه‌هاي زيادي نيز برخوردار است. گرمابه‌ي پير، گرمابه‌ي اوچ دكان، گرمابه‌ي ابراهيم آباد و گرمابه‌ي ميرزا حبيب را مي‌توان به عنوان مثال‌هايي مناسب ذكر كرد.

به غير از موارد ذكر شده، درياچه‌ي نئور، جنگل فندق لو، درياچه‌ي شورابيل، مسجد جامع اردبيل، تفرجگاه بولاغلار و شهر توريستي سرعين را مي‌توان به عنوان ديگر جاذبه‌هاي گردشگري اردبيل عنوان كرد.

سفر به اردبيل

همانطور كه ذكر شد اردبيل داراي آب و هوايي معتدل است. بهترين زمان سفر به اين شهر را اواسط ارديبشهت ماه تا اواخر مهرماه مي‌توان تلقي كرد. سفر به اردبيل از طريق تمامي وسايل نقليه‌ي عمومي مانند هواپيما، اتوبوس و قطار امكان پذير است. يكي از مقرون به صرفه ترين روش‌هاي سفر به اردبيل خريد بليط اتوبوس اردبيل است. اما اگر مايل به استفاده از اتومبيل شخصي براي سفر به اين شهر هستيد لازم است بدانيد مسافت بين تهران اردبيل در حدود ۵۹۰ كيلومتر است. براي سفر زميني به اردبيل از تهران مي‌بايست ابتدا به سمت اتوبان كرج حركت كنيد. بعد از پشت سر گذاشتن كرج وارد اتوبان كرج قزوين شويد و مسير خود را در اتوبان قزوين زنجان تا زنجان ادامه دهيد. در نهايت و بعد از گذشتن از زنجان به سمت اردبيل حركت كنيد.

اروميه

اروميه مركز استان آذربايجان غربي است و در شمال غربي كشور قرار دارد. اروميه در دشتي به همين نام واقع شده است. اين شهر داراي تابستان‌هايي نسبتاً معتدل و زمستان‌هايي سرد است. درياچه‌ي اروميه كه يكي از معروف‌ترين درياچه‌هاي كشور است در نزديكي اين شهر قرار گرفته است. بارندگي در اين شهر از آبان ماه شروع شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد. اين شهر از بناهاي تاريخي متعدد و زيبايي برخوردار است و به طور كلي يكي از بهترين مقاصد گردشگري در كشور به حساب مي‌آيد.

 

جاذبه‌هاي گردشگري اروميه

جاذبه‌هاي گردشگري اروميه را بناها، كليساها، خانه‌ها، مساجد و جاذبه‌هاي طبيعي تشكيل مي‌دهند.

  • عمارت شهرباني اروميه

عمارت شهرباني و يا كلاه فرنگي از ساختمان‌هاي بسيار قديمي اروميه مربوط به سال ۱۳۰۷ است. معمار اين بنا مهندس هوانسيان بود كه از پيشروان معماري ايران محسوب مي‌شود.

  • بازار تاريخي اروميه

بازار اروميه يكي از زيباترين بازارهاي ايران و مربوط به دوران صفوي است. اين بازار در بافت قديمي شهر واقع شده و از معماري ساده همراه با تاق و چشمه‌هاي متعدد بهره مند است.

از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري در اروميه مي‌توان به عمارت سه گنبد، موزه‌ي اروميه، كاروانسراي اروميه، مسجد جامع اروميه، پارك ملي درياچه‌ي اروميه، خانه‌ي انصاري و خانه‌ي اتحاديه اشاره كرد.

سفر به اروميه

بهترين زمان سفر به اروميه را مي‌توان اواسط خرداد تا اواسط مهرماه تلقي كرد. سفر از هر سه طريق اتوبوس، هواپيما و قطار به اروميه ميسر است. همانند اردبيل پروازهاي منظمي به اين شهر انجام مي‌گردد. در عين حال بليط اتوبوس تهران اروميه نيز توسط شركت‌هاي مسافربري معتبر عرضه مي‌شود. اما در صورت استفاده از اتومبيل شخصي مسيري مشابه با اردبيل پيش رو داريد. از تهران بايد به سمت كرج، سپس اتوبان كرج قزوين، بعد از پشت سر گذاشتن قزوين به سمت زنجان، سپس تبريز و در نهايت اروميه حركت كنيد.

اگر علاقه مند به سفر با وسايل نقليه‌ي عمومي باشيد مي‌توانيد بليط اتوبوس، هواپيما و يا قطار به مقصد مورد نظرتان را از مِستر بليط كه سامانه‌ي فروش آنلاين بليط اتوبوس، قطار و هواپيما است به آساني و با ارزان‌ترين نرخ خريداري كنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.