پيش نيازهاي زندگي پر نشاط

۹۶ بازديد

نيازمندي هاي نوجوان,دوره نوجواني

 

 

دوره نوجواني زماني است كه هر فردي با انرژي، با حساسيت در برابر بازتاب هاي محيط و مسئوليت پذيري به دنبال كسب هويت است. اكثر نوجوانان در كنار خانواده زندگي مي كنند. اكثر نوجوانان با توجه به اتفاقاتي كه در اين دوران برايش رخ مي دهد، خلاف جهت آب و يا مي توان گفت خلاف جهت اهداف و عقايد خانواده شنا مي كنند. در اين برهه همراهي خانواده و تدابير درستي كه خانواده اتخاذ مي كند،نوجوانان را با ارزشها والگوهاي عقيدتي خود بيشتر همسو مي كند.

 

در كنار نوجوانان قدم برداريد

چگونگي پر كردن اوقات فراغت يكي از موضوعاتي است كه عدم هماهنگي بين والدين ونوجوانان را به خوبي نشان مي دهد. در واقع اگر والدين براي پر كردن اوقات فراغت نوجوانان در كنار آنها قرار گيرند نه در مقابل آنها، با همراهي كه با فرزندان خود مي كنند باعث مي شوند به مرور زمان نوجوانان هم در كنار آنها قدم بردارند. پس مي توان گفت يكي از اسباب اوقات فراغت پرنشاط و هيجان انگيز اين است كه والدين به جاي اينكه مقابل فرزندانشان قرار گيرند در كنار آنها باشند. چه بسا در اين سنين عدم همراهي والدين با تدبير ،آنها را به سمت گروه همسالان سوق مي دهد.

 

نيازمندي هاي نوجوان را بشناسيم

نوجوانان اكثر وقت هاي آزاد خود را صرف انجام كارهايي مانند خريد، رفتن به مهماني، در كنار همسالان بودن، استفاده از كامپيوتر براي بازي ها و يا ساير فعاليت هاي آنلاين، شبكه هاي اجتماعي، پيام كوتاه، تماشاي فيلم، خواندن و رفتن به پارك مي كنند.آنها با توجه به انرژي و وقت آزادي كه دارند اغلب احساس بي حوصلگي و كسالت مي كنند. اشتباه بزرگ اينجاست كه والدين تمام تلاش خود را انجام نمي دهند تا براي نوجوانان برنامه منسجم ومنظمي داشته باشند. ثبت نام در كلاسهاي آموزشي بدون هدف و آينده نگري، عدم آگاهي از نيازمندي هاي نوجوان در اين دوران باعث مي شود نوجوان تصوير درستي از آينده اش نداشته باشد. وظيفه والدين اين است كه نگذارند نوجوانان بدون هدف زمان هايي را كه نمي توان براي آنها قيمت گذاري كرد را از دست بدهند و به دور خويش بگردند.

 

 

سلامتي در گرو زندگي هدفمند

شايد شما احساس كنيد كه نمي توانيد همپاي نوجوان خود قدم برداريد. مطمئنا شما نمي توانيد مانند يك نوجوان انرژي داشته باشيد اما با برنامه ريزي درست و با در نظر گرفتن يك گروه خوب از اقوام و دوستان مي توانيد او را همراهي كنيد. عدم همراهي شما باعث مي شود كه او خود را با كامپيوتر ، تماشاي تلويزيون وموبايل مشغول كند.

 

نشستن بيش از حد، فرم بدن را تغيير مي دهد و بيماري هاي مانند چاقي فرد را تهديد خواهد كرد. عضويت در باشگاه هاي ورزشي، استخر، عضويت در مراكز فرهنگي و شركت در جلسات نقد فيلم وكتاب و غيره باعث مي شود نه تنها جسم بلكه ذهن به شيوه غير مستقيم تربيت مي شود. با شركت در اين كلاسها تا حدودي هدف نوجوان روشن خواهد شد و نه تنها زندگي نوجوان، بلكه تمام افراد روي زمين وقتي هدفمند زندگي مي كنند، زندگي پر شور ونشاطي برايشان رقم مي خورد.

 

 

قايم شدن سرگرمي مورد علاقه

همه والدين بر اين امر واقف هستند كه پيدا كردن سرگرمي براي نوجوانان يك وظيفه سنگين و دلهره آور است به خصوص در طول تعطيلات تابستاني. والدين بيشتر وقتي كلافه مي شوند كه نوجوانان مدام شكايت از بي حوصلي و خستگي مي كنند و براي سرگرم شدن پيشنهادهايي مي دهند كه يا بسيار هزينه بر است و يا به شدت غير منطقي. اما بك نكته را نبايد فراموش كنيم، اگر والدين در زمينه سرگرمي هايي كه براي نوجوانان مفيد است آگاهي لازم را داشته باشند به راحتي مي توانند آنها را متقاعد كنند و اوقات شاد و پرانرژي براي آنها برنامه ريزي كنند و به نوعي آنها را در مسير درست زندگي قرار دهند.

 

ليست تهيه كنيد

تهيه ليستي از آنچه نوجوان به آن علاقه مند است و از آن استقبال مي كند، مي تواند تابستان لذت بخشي را به ارمغان آورد. يكي از نكات حائز اهميت اين است كه بهتر است اين ليست با مداد نوشته شود. اين امر باعث مي شود كه تغييراتي كه در برنامه بوجود مي آيد راحت تر اعمال شود. فكر كردن در مورد تهيه ليست، والدين را به موارد هيجان انگيز نزديك تر خواهد كرد. حتي در نظر گرفتن ريزترين موارد براي رقم زدن يك اوقات فراغت خوب مي تواند اوقات لذت بخشي بسازد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.